Gronings Succesverhaal Belsimpel.nl

In 2006 hebben Jeroen Elkhuizen en Jeroen Doorenbos hun eerste website gelanceerd. Binnen 10 jaar is Belsimpel.nl uitgegroeid tot één van de snelstgroeiende e-commerce bedrijven van Nederland. Achter dit Groningse succesverhaal zit een interessante gedachte om de klant goed te bedienen en een beleid om werknemers het best tot hun recht te laten komen.

Jeroen (Elkhuizen), samen met Jeroen (Doorenbos) heb je Belsimpel.nl opgericht vanuit jullie studentenhuis. Hoe kwamen jullie op dit idee?
We zijn in 2006 begonnen met een webwinkel voor mobiel internet, we verkochten zogeheten ‘dongels’ die je in je laptop kan stoppen voor mobiel internet. Hierdoor kwamen we in aanraking met telefonie en we zagen dat de spelers die er toen waren niet voldeden aan de klantbehoefte. Er werd veel vanuit het bedrijf zelf beredeneerd; heel erg aanbod gestuurd en er werd gebruik gemaakt van hard-sell methodes. Consumenten waren destijds ook wat onwetender dan nu als het gaat om smartphones. Wij voorzagen dat deze manier van verkopen zou gaan veranderen en besloten te proberen om dit op een andere manier te doen. Dat is uiteindelijk gelukt, in 2008 hebben we Belsimpel.nl opgericht.

Dit was zo’n succes dat jullie in 2012 de Fast50 Award hebben gewonnen door een omzetgroei van 16155% in de periode van 2007 tot 2011. Hoe kan het dat jullie zo’n groei hebben laten zien?
Het is het klassieke verhaal dat je vanuit de klant redeneert; wat zou je als klant nou heel graag willen hebben en hoe zou je als klant graag behandeld willen worden. Wij hebben geprobeerd ons bedrijf hier op in te richten, naast een fijnere klantervaring, is het ook veel leuker om je bedrijf op deze manier in te richten. Een ander voordeel is ons complete aanbod ten opzichte van winkels die maar een beperkte hoeveelheid telefoons hebben liggen. Daarnaast werken wij niet met bonussen, zowel in de winkels als op de klantenservice. Al onze collega’s krijgen een vast salaris  en het eerste wat mensen te horen krijgen die nieuw bij ons in dienst komen is: “behandel elke klant alsof het je familie is, want voor je familie ga je toch ook tot het uiterste?”. Dit komt ook heel vaak weer terug tijdens trainingen en dat is ook iets waar we graag onze collega’s over willen laten nadenken. Je wil je familie niet iets verkopen waar je niet achter staat, dus dat hoor je ook niet bij klanten te doen. Niet alle concurrenten werken op deze manier; operators hebben vaak ook de klant centraal staan, maar zeker niet alle telecomwinkels en vroeger al helemaal niet. Een andere reden is dat we als team ontzettend fanatiek bezig zijn, we proberen de markt te veranderen en het op een andere manier te doen. Als alle ‘radartjes’ dezelfde kant op staan, kan dit zorgen voor een sneeuwbaleffect. We hebben een erg grote markt, omdat we een e-commerce bedrijf zijn, maar ook fysieke winkels hebben en daarnaast verkopen we een product dat vrijwel iedereen heeft. Dan kan het hard gaan en is het mogelijk om zulke groeicijfers te realiseren.

"Je wil je familie niet iets verkopen waar je niet achter staat, dus dat hoor je ook niet bij klanten te doen"

Bij een bedrijf dat zulke prestaties neerzet verwacht je een sterk finance team, hoe ziet dit er bij jullie uit?
Het finance team bestaat momenteel uit 4 controllers, waarvan drie net afgestudeerd, maar wel allemaal met het Belsimpel.nl DNA, we werken allemaal super hard. Wat we voornamelijk doen zijn de maandafsluitingen en zorgen dat de management rapportages goed zijn. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle processen in het bedrijf goed lopen. We groeien zo hard dat we constant processen moeten omgooien, hierdoor moet je opnieuw nadenken wat de beste manier is om hetzelfde te doen maar om het ook schaalbaar te maken. Het team heeft dagelijks contact met Jeroen en Jeroen om te sparren over ideeën. Daarnaast hebben we ook nog een boekhoudafdeling waar drie mensen werken, maar als je de processen goed regelt, heb je niet zoveel mensen nodig om alles te kunnen doen.

Op welke manier draagt dit finance team bij aan jullie enorme groei en succes?
Het finance team maakt niet de belangrijke afspraken met de grote klanten of de grote providers, maar zorgt er wel voor dat al deze afspraken in goede banen verlopen. Ik denk dat wij met name een belangrijke rol spelen in het verzorgen van de management informatie. Het is niet zo dat wij taken krijgen om uit te voeren, we worden ook uitgedaagd om zelf ideeën aan te dragen. Als wij iets zien waarvan wij denken: dat gaat niet goed, dan wordt verwacht dat wij zelf ook met een idee of oplossing komen.
Ik verwacht niet dat het finance team veel groter zal worden. Dat komt met name doordat er nu nog heel hard gewerkt wordt aan het inwerken van de processen en het gladtrekken van alle stromen bij finance. Als we dat op orde hebben, dan kunnen we meer richting business controlling toe gaan en dan is het niet nodig om het team uit te breiden. Daarentegen zal de administratieafdeling waarschijnlijk wel toenemen. Vorig jaar zijn wij met 40% gegroeid; naar een omzet van 160 miljoen euro, al deze facturen moeten langs de administratie. Dat moet natuurlijk in goede banen blijven lopen.

Lennart, je hebt finance gestudeerd, maar je hebt nu een controller functie, heb je hiervoor nog een opleiding gevolgd?
Nee, eigenlijk niet, ik heb Boekhouden Geboekstaafd goed doorgenomen en we hebben een goede controller die jarenlang bij Friesland Campina heeft gewerkt, van hem heb ik erg veel geleerd. Daarnaast leer ik erg veel ‘on the job’, ik denk dat je het als beste met een traineeship kan vergelijken. Ik kom met heel veel processen in aanraking en de leercurve is erg steil, omdat er enorm veel facetten zitten in het finance gedeelte. Er zijn ook repeterende onderdelen bij, maar het is voornamelijk uitzoeken, puzzelen en door naar de volgende. Omdat we zo sterk groeien, moeten processen constant omgegooid worden.

"Omdat we zo sterk groeien, moeten processen constant omgegooid worden"

Hoe ziet het toekomstbeeld van Belsimpel.nl eruit?
Naast onze markt in Nederland leveren we momenteel ook aan België, hier genereren we al een paar miljoen euro omzet. Maar we hebben ook plannen om verder uit te breiden. Dit jaar zullen we starten met een Duitse webshop om te kijken hoe het daar zal gaan en mogelijk volgen er dan meer landen. Het gaat dan om webwinkels en dat zullen we primair vanuit Groningen bedienen. De Duitse markt loopt momenteel erg achter wat betreft telecom e-commerce als je het vergelijkt met de Nederlandse markt. Wij verwachten dat wij een redelijk potentie hebben om daar voet aan de grond te krijgen, als wij ons platform succesvol kunnen vertalen en kopiëren naar een Duitstalig of Engelstalig platform. Wij zijn goed in het vereenvoudigen van de complexiteit van het kopen van een telecom-abonnement, om het voor klanten inzichtelijker en gemakkelijker te maken. Dat is een heel ander segment dan het verkopen van bijvoorbeeld een koffiekopje, daarbij gaat het om schaalvoordelen en logistieke kosten zo laag mogelijk houden. Ik verwacht dan ook dat wij meer in de dienstensector actief zullen blijven.

Jullie hebben veel studenten in dienst, hoe belangrijk is de Groningse student voor jullie bedrijf?
De Groningse student is erg belangrijk voor ons, er werken dan ook veel studenten bij ons. Er is erg veel talent in Groningen, zowel bij mensen die nog studeren en bij ons werken, als  bij starters en mensen die al langer bij ons werken. We hebben een goede band met de universiteit, maar ook met studieverenigingen hierdoor kunnen wij goed rekruteren uit de studentenpopulatie. Bij ons staat de familiegedachte centraal. Wij vragen onze collega’s te realiseren dat je een grote impact kan hebben, zelfs als je jong en student bent of je een bijbaantje hebt. Achter iedere factuur, ieder telefoontje en ieder ordernummer zit een klant. Als je dat in gedachten houdt, kun je het verschil maken en maak je het een stuk leuker. Wij vragen in die zin ook wel wat meer commitment, maar daar krijg je ook veel voor terug. Je kan er veel van leren en daar heb je de rest van je carrière wat aan. We hebben veel collega’s die van de operationele teams doorstromen naar de ondersteunende teams en zij blijven hier gewoon werken; daar is Lennart een voorbeeld van. Het is dus ook een soort kweekvijver. Ik heb veel contact met de collega’s op de vloer. Waar ik vijf jaar geleden alle collega’s nog bij naam kende, is dat helaas nu niet meer zo. Wel stel ik mijzelf vaak als doel om op een informele activiteit toch even iedereen te spreken die ik daarvoor nog niet kende. Iedere maand organiseren wij namelijk wel iets voor onze collega’s, we hebben hier een activiteitencommissie voor. Vaak gaan mensen na werktijd nog even borrelen, op deze manier komt er samenhang tussen de verschillende teams. Mensen moeten met plezier naar hun werk gaan en als we dat op deze manier kunnen faciliteren dan doen we dat natuurlijk graag.

"Ik merk dat veel studenten in een soort tunnel zitten"

Jeroen, wat voor tip heb jij voor de financiële student?
Veel mensen die afstuderen staan op een soort splitsing, wat gepaard gaat met wat onbehagen: wat nu? Het is heel belangrijk dat je jezelf afvraagt: wat wil ik echt? Wat voor type werk wil ik doen? Veel collega’s zeggen dat ze graag carrière willen maken, maar wil je dat wel echt? Ben je dan bereid om alles daarvoor op te geven? Ik merk dat veel studenten in een soort tunnel zitten. Ze hebben gestudeerd en denken: ik moet linksaf, maar dat hoeft helemaal niet. Ik zelf heb rechten en filosofie gestudeerd en doe nu dit. Je moet goed uitzoeken wat je nu echt wilt en wat jou specifiek motiveert.

Hoe denk jij hierover, Lennart?
Je wordt heel snel richting de Big Four of andere grote financiële instellingen gestuurd, maar je moet niet iets doen wat de wereld van je verlangt. Een kleiner bedrijf betekent  niet dat het minder cool is, vaak zit je bij grote bedrijven op een grote afdeling, waar je relatief minder impact hebt. Hier heb ik veel meer het gevoel een impact te hebben. Je moet echt goed zoeken wat bij jou past.